Gabus vaikas – Dievo dovana ar netikėta gamtos išdaiga šeimai?

326284517 714424740284870 2862093460322959851 n

Gabus vaikas – Dievo dovana ar netikėta gamtos išdaiga šeimai? 🤔Visiškai nesvarbu ar Jūsų atžalėlė dar visiškas pyplys, ar jau didukas išdaigininkas, jei jis yra nepaliaujamas tyrinėtojas, ieškotojas ir išradėjas – greičiausiai turite gabaus vaiko problemą.

Tėveliai svajoja apie protingą, sumanų ir išradingą vaiką, kad jis nekeltų ypatingų rūpesčių ar problemų. Kviečiame susipažinti su kokiais rūpesčiais ir problemomis gali tekti susidurti auklėjant gabius vaikus.

Ar gali gabus, talentingas vaikas būti iššūkis šeimai ir visuomenei? Ar gali toks vaikas turėti ypatingų poreikių? Modernėjanti visuomenė ir jos ugdymo sistema siekia, kad vaikas ugdytųsi ir mokytųsi pagal individualią mokymosi programą, kuri labiausiai atlieptų ugdomojo asmenines savybes, gebėjimus ir poreikius. Šeimoje rūpinamasi vaiku, tenkinami jo poreikiai ir mokoma, kad jis taptų kuo labiau savarankiškesnis ir gebantis pasirūpinti savimi. Tiek ugdymo įstaiga, tiek šeima tyrinėja vaiko gebėjimus ir vertina ar vaikas gali pasiekti jo amžiui būtiną savarankiškumą mokytis ir ugdytis. Jei jis to negali, nustatomi specialieji poreikiai.

Bendraamžių grupėse visada atsiras ypatingai gabių ir talentingų vaikų, kurie ir piešia, ir muzikuoja, ir rašo, ir konstruoja. Tėveliai džiaugiasi, mokytojai didžiuojasi – apibūdinami jie kaip tikri ,,vunderkindai“. Bet tyrinėjant tokių žmonių gyvenimo istorijas ir jų likimus, galime labai nustebti kaip nesėkmingai, kartais ypač skausmingai klostosi tokių jaunuolių gyvenimo kelias ir su kokiomis psichologinėmis problemomis jiems tenka susidurti lyginant su ,,normaliais“ jų bendraamžiais.

Taigi, su kokiomis problemomis gali tekti susidurti auklėjant gabius vaikus ir kaip šias problemas spręsti?

Pirma ir pagrindinė problema – ypatingai gabus ir talentingas vaikas turi per daug gebėjimų lyginant su jo bendraamžiais. Jei vaikui, kuriam tokių gebėjimų trūksta, nustatomi specialieji poreikiai, tai vaikui, kuriam tokių gebėjimų per daug, turėtų būti taip pat nustatomi specialieji poreikiai.

Gabus vaikas savo žinias konstruoja taip ypatingai, kad dėl faktų gausos jo vidiniame pasaulyje gali tvyroti tikras chaosas ir jam gali prireikti pagalbos jame susitvarkyti. Tėvai ir mokytojai, būdami vidutiniokai lyginant su tokiu galvotu vaiku, gali būti menki pagalbininkai, kuriems gali neužtekti kantrybės ir sumanumo atsakyti į visus vaiko KODĖL. Tad puikus problemos sprendimas būtų ieškoti profesionalų pagalbos. Vaikų psichologas galėtų padėti vaikui saugiai atrasti ryšį su savo vidinio pasaulio vaizdiniais, mintimis ir jausmais.

Antra problema, kad toks vaikas dažniausiai jaučiasi problema pačiam sau. Dėl psichinių procesų sudėtingumo ir tokio vaiko jautrumo bet kokiai informacijai (nes jis viską girdi, viską mato, viską stengiasi suprasti, tyrinėti, atsakyti į visus klausimus), jo pagrindinis tikslas ir uždavinys yra tyrinėti žymiai daugiau, plačiau, išsamiau. Dėl šių priežasčių jam vienam savarankiškai gali būti sunku pasidaryti išvadas ir apibendrinti idėjas. Problemos sprendimas – atrasti kuo daugiau žmonių, su kuriais vaikas galėtų saugiai bendrauti ir dalintis savo įžvalgomis. Tiktų įvairios vaikams skirtos meninės ar mokslinės kūrybinės dirbtuvės, renginiai ir susibūrimai, kuriuose renkasi bendraamžiai kurti, mokytis ir bendrauti.

Trečia problema – vaiko asmeninės savybės ir besiformuojantis charakteris. Jis gali skirtis nuo savo bendraamžių savo interesais, veiklos pasirinkimu, laisvalaikio praleidimu. Jei šeimoje yra puoselėjamos vertybės, kurios atliepia gabaus vaiko vidinį pasaulį, jis galės saugiai megzti dialogą apie sudėtingas pasaulio sandaros schemas, kurti jas ir pristatyti artimiesiems nebijodamas, kad iš jo pasityčios ar sukritikuos. Jei gabus vaikas pajaus, kad jo nesupranta, jis gali būti kuklus ir drovus, rinktis vienatvę. Problemos sprendimas – atidžiai stebėti ir vertinti gabaus vaiko psichologinę raidą, kad laiku pastebėti ar vaikas neturi asmenybės funkcionavimo sunkumų. Tai padaryti padėtų vaikų psichologas ar kitas kompetentingas pagalbos vaikui teikėjas.

Ketvirta problema priklauso nuo šeimos gebėjimo organizuoti savo šeimos gyvenimą, planuoti veiklas ir kryptingai siekti tikslų. Jei gabiam vaikui perduodami veiklų planavimo, organizavimo ir atlikimo įgūdžiai, jis gali jaustis saugus ir kontroliuojantis savo gyvenimą, nes užduotis atlieka greitai. O jei šeimoje nėra taisyklių, kurių visi laikytųsi, toks vaikas kaip mat jas sukurs pats, bet dėl nebrandumo jos gali neveikti ir nepatenkinti šeimos lūkesčių dėl vaiko elgesio. Problemą padėtų išspręsti saugios rutinos kūrimas, kai vaikui sudaromi labai detalūs jo kasdienių veiklų grafikai, taip pat sulaukiama grįžtamojo ryšio iš vaiko kaip jam sekėsi kiekvieną žingsnelį įgyvendinti.

Penkta, itin rimta problema – bendravimas su gabiu vaiku. Tai pagrindinis pagal svarbumą poreikis po tyrinėjimo. Jei gabus vaikas neužmegs artimo ryšio su realiu gyvu žmogumi, jis sukurs santykius su alternatyviais partneriais savo vaizduotėje. Savo fantazijose jis kurs alternatyvius pasaulius ir konstruos savo tapatybę iš jam prieinamų šaltinių ir objektų. Nuo to priklausys jo savasties kūrimo istorija. Kaip spręsti bendravimo trūkumo problemą? Gabus vaikas dažniausiai yra puikus pasakotojas. Skatinkite jį pasakoti savo istorijas, puoselėkite draugystes su artimaisiais ar bendraamžiais. Jei neturite įgūdžių draugauti – mokykitės iš tų, kuriems artimą gyvą ryšį megzti yra lengva. Drąsinkite savo gabų, talentingą vaiką pasakoti savo istorijas dienoraštyje ar kūrybai skirtose erdvėse, gal taip gims neįtikėtinos istorijos knygose ar meniniuose projektuose, o vaikas juose dalyvaudamas susiras draugų ir mokysis puoselėti draugystę.

Gabus vaikas yra Dievo dovana, kurio didžiulis potencialas – tikras iššūkis ir jam pačiam, ir jo artimiesiems. Galbūt, giliai paieškojus, šeimoje būtų galima atrasti šaknis protėvių ar prosenelių, kurių ypatumus vaikas yra paveldėjęs. Gabus vaikas pajėgus atsakyti į daugelį klausimų, jei tik jo nuoširdžiai klausiama ir kantriai klausomasi.

Straipsnį parengė: Neringos socialinių paslaugų centro psichologė Skaidruolė Kamerolli